Hvor mye bør en nettside koste?

Du har fått en skikkelig god idé, og trenger noen til å lage nettsiden til din nye bedrift. Hvor mye vil det koste deg?

Hvor mye bør en nettside koste?
Bjørn Wahl
Bjørn Wahl
Daglig leder

Publisert 26. sep. 2018 kl. 13:44

Lurer du på noe som er omtalt i denne artikkelen?

Ask Bjørn

Som webutviklere gjennom flere år har vi alltid hatt vanskelig for å svare på akkurat det spørsmålet. Men hvordan kan det være så vanskelig? Det handler i korte trekk om hvor mye du ønsker å få igjen for nettsiden.

En investering - ikke kostnad

For at man skal kunne gjøre rede for en kostnad bør man alltid vurdere hvorvidt man kan tjene pengene tilbake som en investering. For å gjøre det enkelt kan du se ulike scenarioer:

20.000 - 60.000: Du skal ha en veldig enkel landingsside eller informasjonsside for bedriften din.
En god start! Men innholdet er statisk, kjedelig og dekker muligens ikke kundens behov for å skape tillit. Derfor får du færre konverteringer (nye kunder) og dårligere avkastning for investeringen din.
60.000 - 100.000: Du trenger noe mer, og er interessert i dynamiske funksjoner og flere konverteringer.
Det er en satsning i bildet her, og du ønsker å ta større deler av markedet. Flere konverteringer, bedre design og fokuset ditt flytter seg fra ringpermer til digitale flater.
150.000 + : Din bedrift er tuftet på en digital omsetning, eller ønsker å bli det.
Du innser at du har plass til å vokse i markedet ditt, og at de digitale flatene gjør det mulig å ta større andeler. Et unikt design og brukervennlige dynamiske nettsider øker kundebasen din. Du er også villig til å integrere store deler av driften mot nettsidene for økt effektivitet.

Avtalen som er avgjørende

Alle prosjekter faller under en avtale som enten bygger på en timepris eller fastpris. Skulle du være av typen som trenger sikkerhet mot et budsjett kan tankene fort falle mot en fastpris på prosjektet. Hos oss tenker vi derimot motsatt.

Det er forskjeller i bransjen, og noen aktører er gode til å presse prisene opp mot slutten av et prosjekt. Naturligvis er dette noe som kan skje ved uforutsette endringer som krever økt arbeid for å ferdigstille et produkt, men dette tar vi høyde for hos oss.

En sikkerhetsmargin på for eksempel 15% ved timebaserte prosjekter kombinert med god kommunikasjon under utviklingen kan spare deg for nærmere en sjettedel av prosjektets anslåtte "fastpris".

Erfaringsmessig ser vi derfor at prosjektene med timepris som regel får høyere avkastning på investeringen sin.

Hvordan gå frem? Hvem velger du?

I en jungel med utviklere kan det være vanskelig å være sikker på at man velger rett samarbeidspartner. Tre enkle tips for å vurdere hvorvidt man går for riktig utvikler til prosjektet kan være:

  1. Erfaring - Webutvikleren har erfaring, men viser også at de følger den teknologiske utviklingen.
  2. Seriøsitet - Porteføljen til utvikleren bør vise mangfold, kult design og varierende sideoppbygging. Hvis ikke står du i fare for å betale mye penger for at noen limer inn tekst i en tilnærmet ferdigbygget nettside.
  3. Løsningsorientert - Det siste du ønsker er å bli satt i bås. Derfor bør du vurdere å teste utvikleren på kommunikasjonsevner, responstid og hvorvidt de er villige til å strekke seg litt lenger for å få deg som kunde.

Når du er klar til å satse digitalt

Det skal nevnes at denne artikkelen blir delt av oss som utviklere, og at en naturligvis bør fremme god kildekritikk. Vi har tendenser mot salg, og denne artikkelen inngår blant annet som en del av dette. Ikke utelukkende, ettersom vi også ønsker å fremme interessant og verdifull informasjon for våre lesere.

Vi er derimot genuint interessert i å komme i kontakt med de som ønsker å se verdien av nye digitale plattformer som kan hjelpe bedrifter å vokse. Om du sitter igjen med tanker om at din bedrift bør vurdere å gjennomgå en digitalisering og effektiviseres, ser vi frem til å slå av en prat.